Sunday, August 7, 2011

Kue Tiaw T'HENG


Salam Ramadhan dan selamat menunaikan Ibadah puasa semuanya...lama betul tak masuk kat blog, post entry pun tidak, soalnya di minggu pertama tu semua masakkan untuk Iftar sudah pernah saya masukkan entry, jadi tidak lah saya post... Hari ini di hari kelapan Ramadhan nie saya update 1 entry baru k iaitu Kue Tiaw T'heng yg resepinya saya dapat Dari Majalah Rasa keluaran bulan Julai.. Sebenarnya Majalah nie baru saya beli tak beberapa hari yg lalu, biasalah bila baru beli Majalah nie mesti ada yg nak dicuba lagi pulak hari ini suami saya keje, jadi boleh lah masak Kue Tiaw pasal hubby saya tak suka Kue Tiaw... Resepi dan cara masaknya simple aje... Jom mari kita lihat bahan2 yg diperlukan dan cara memasaknya...

Bahan-Bahan
250gm Kue Teow
15 biji bebola ikan
150 gm isi ayam (direbus dan disiat kulit)
4 keping kuih ikan (fish cake)
10 ml minyak bijan*
10 gm bawang goreng* (* untuk hiasan)
sedikit hirisan daun bawang
dan bawang putih goreng

Bahan Sup
3 ulas bawang putih (dicincang, digoreng dan toskan)
40 gm sos tiram
20 gm kicap cair
5 gm serbuk lada hitam
2 batang kulit kayu manis
3 kuntum bunga lawang
2 liter air rebusan ayam
Garam dan gula secukup rasa

Cara Memasak
1 Panaskan minyak dan tumiskan sos tiram dan juga lada hitam.
2 Kemudian masukkan air rebusan ayam bersama kulit kayu manis dan bunga lawang. Biarkan mendidih.
3 Apabila mendidih, masukkan kicap cair kuih ikan, bebola ikan dan perasakan dengan garam secukupnya.
4 Masukkan Kue Teow ke dalam mangkuk dan letakkan sedikit minyak bijan, isi ayam dan tuangkan supnya.
5 Taburkan bahan hiasan di atasnya

*Boleh dimakan bersama sambal kicap atau cili jeruk (saya makan dgn sambal kicap sedapppp)

No comments:

Post a Comment