Wednesday, September 22, 2010

Telur Masala


Salam semua dan apa khabar....semoga semuanya dalam keadaan sihat sejahtera...rasa-rasanya lama jugak berehat, tak update blog, tak masukkan entry....maklumlah beraya lah katakan :-).... Nah hari nie saya masak Telur Masalah yang resepi saya ambil dari blog home sweet home....mmg sedaplah telur masalah nie, suka saya terutama bila dalam fridge tu dah tak ada stock maka telur lah yang menjadi mangsa hehehehe...tapi mmg sesungguhnya sedap lah, thks kak ummi....klu anda tak percaya cubalah...Kak ummi saya minta izin C&P resepinya kat blog saya ya....

Bahan-bahan:
6 biji telur rebus - digoreng sehingga kuning emas
4 biji bawang besar - dihiris bulat
1 cawan susu cair
2 tangkai daun kari
1cm kulit kayu manis
3 kuntuk bunga cengkih
4 sudu besar minyak masak
garam dan gula secukup rasa

Bahan2 kisar:-
1 cawan air
2cm halia
3 ulas bawang putih
2 sudu besar serbuk ketumbar
1 sudu besar serbuk cili
1/2 sudu teh garam masala
1 sudu teh serbuk kunyit
1 sudu teh serbuk lada hitam
1 sudu teh serbuk lada putih

Cara Memasak:-
Panaskan minyak di dalam kuali, tumiskan kulit kayu manis, daun kari dan bunga cengkih sehingga naik bau.
Masukkan bahan2 kisar dan masak hingga pecah minyak. Tuangkan susu cair, garam dan gula secukup rasa. Masak sehingga kuah menjadi pekat. Kemudian barulah dimasukkan telur goreng tadi bersama dengan bawang besar. Kacau sehingga sebati. Hidangkan bersama2 dengan nasi putih.

No comments:

Post a Comment